Eerste puntenverlies voor hockeysters dit seizoen in Pro League

Voor het eerst dit seizoen hebben de Nederlandse hockeysters een Pro League-duel niet winnend afgesloten. Australië hield Nederland in Waver op 1-1 en won daarna ook nog de shoot-outs met 3-1.
Woensdag klopte Nederland Australië met 6-0, nu was Australië de betere ploeg, ook al omdat bij Oranje meerdere grote namen ontbraken. Pas in het tweede kwart kreeg Oranje de eerste kans. De Australische keeper Jocelyn Bartram keerde de uithaal van Trijntje Beljaars, waarna Frédérique Matla, die even eerder een grote kans had gemist, de 1-0 binnen tipte.
Na de rust creëerde Oranje weinig en 22 seconden voor tijd ging het nog mis. De Australische Claire Colwill maakte uit een strafcorner gelijk. Pien Sanders, Matla en Fay van der Elst verloren hun shoot-out.
Voor Nederland heeft het puntenverlies verder weinig gevolgen. De winst in de Pro League was al lang binnen aangezien de hockeysters tot deze wedstrijd alles hadden gewonnen. Daarmee hebben ze zich ook al geplaatst voor de Olympische Spelen van 2028.